Fra vuggestue/dagpleje til børnehaven

En måned før et barn skal flytte fra vuggestuen i vores hus og over i børnehaven, begynder vi at tage på besøg. Det vil sige at børnene sammen med en voksen fra vuggestuen går på besøg i børnehave 2 – 3 formiddage om ugen.

De har madpakke med hjemmefra og de leger i børnehaven om formiddagen og spiser med til frokost. Bagefter går de tilbage til vuggestuen og sover.

Endvidere begynder vuggestuebørnene en måned inden de skifter til børnehaven, at sove inde på stuerne på madrasser – lige som de gør i børnehaven.

I Kastaniegården ligger vi meget vægt på, at vi er 1 hus. Vi holder morgensang for hele huset hver fredag morgen, hvor både børnehave, Gæstehus og vuggestue deltager.

Vi har en del faste traditioner i løbet af året, som er for hele huset og hvor en del af aktiviteterne foregår på tværs af børnehave og vuggestue.

Med andre ord, vores børn ”kender” alle de voksne i huset og ved hvem de er og hvilke grupper de hører til.

leg

12 gange om året, tager børnehaven på tur med vores bus ud i naturen, det kan være til stranden, i skoven, på en legeplads, en plantage eller noget helt andet. På disse busture deltager som regel en 2 – 3 vuggestuebørn sammen med en voksen fra vuggestuen.

Inden de stopper i vuggestuen holdes der afslutning med alle legekammeraterne og de voksne.

Når barnet så starte i børnehave dagen efter, er der flag ved indgangen og velkomstskilt til barn og forældre.

Igen ligges der op til at barnet i starten få korte dage, så der er ro og tid til at bearbejde de mange nye indtryk og rutiner.

Hvis barnet starter i børnehaven og har gået i dagpleje, så kontaktes forældrene af gruppens pædagog, som aftale et for-besøg med rundvisning og en ”samtale”.

Her bliver barnets vaner, kompetencer, trivsel og opstart talt igennem.

Ligeledes ligges der op til, at barnet kommer på besøg i institutionen, at der i starten er tale om korte dage og at forældrene er med de første dage.

Det er en stor ny verden der åbner sig for både børn og forældre, når barnet går ind i børnehaveverdenen. Derfor er det vigtigt at give barnet de optimale muligheder for at vænne sig til denne verden og få ro og tid til at bearbejde de mange nye indtryk.

Hvor lang tid en indkøring/opstart tager i vores børnehave, er individuelt fra barn til barn. Vi anbefaler dog, at forældre som minimum afsætter 1 uge til indkøringen - nogle gange mere.