Fra hjem til vuggestue

Personalet kontakter forældrene til det nye barn enten pr. telefon eller mail og inviterer forældre og barn til et for-besøg i vuggestuen.

Ved dette besøg bliver forældre og barn vist rundt og personalet har tid til en snak omkring forventninger til hinanden, dagligdagen i vuggestuen, generel information om barnet og dets trivsel. Opstarten af barnet bliver også fastlagt på mødet, således at både barn, forældre og personale er trygge ved og kender indholdet af forløbet.

Vi ligger i Daginstitutionen Kastaniegården utrolig meget vægt på, at børnene få så god og tryg en opstart så muligt og derfor er vi meget tydelige omkring, at det at starte i vuggestue er en helt ny verden og at indkøringen/opstarten derfor skal være på barnets præmisser – det vil sige korte dage og på tidspunkter hvor barnet har overskud til de mange nye indtryk.

Det tager tid at blive tryg ved en ny hverdag og mange nye legekammerater og voksne.

børn

Den første dag barnet starter er der flag ved døren og velkomst skilt til både barnet og forældrene.

De første dage er barnet ”på besøg” en times tid, først sammen med en af forældrene og sidenhen alene.

De næste dage spiser barnet med til frokost, men hentes inden middagsluren som soves derhjemme og til sidst, er barnet klar til at prøve en ”hel dag” i vuggestuen med både mad og middagslur.

Hvor lang tid en indkøring/opstart tager er individuelt fra barn til barn, men det er en god ide, hvis forældrene i hvert fald har afsat minimum 1 uge til dette.