Fra børnehave til Glidende overgang

Vi arbejder meget målrettet med overgangen mellem børnehave og glidende overgang i Daginstitutionen Kastaniegården

Målet er så vidt muligt, at alle børn får styrket de færdigheder og den udvikling, som børn på den alder skal kunne mestre.

I Daginstitutionen Kastaniegården arbejdes der fra januar til april, med en ”Storbørnsgruppe” for de børn som skal starte i glidende overgang.

Her tager vi udgangspunkt i børnenes ressourcer og bygger videre på og styrker disse. Dette gør sig gældende både ved den faglige læring og udvikling, men også ved den sociale og personlige trivsel og udvikling.

Vi har et rigtig godt og givende samarbejde med Bramdrup Skole, som vi besøger hver eneste uge med de kommende skolebørn. Endvidere samarbejder vi også med de andre børnehave i Bramdrupdam, således at børnene "kender" hinanden, når de starter i glidende overgang.

Skole

Herudover arbejder vi med Legeøen, som er børnehavernes udgave af ”Hop om bord”, som er det materiale der bruges i 0. klasse på Bramdrup Skole, samt ”Mikro-diamant-forløbet”, som ligger op til ”Mini-diamant-forløbet”, som bruges i skolen.

Kompetencehjulet anvendes systematisk ved overlevering af børn fra børnehaven til GLO.

Børnehaveklasseleder, SFO-pædagoger og børnehavepædagoger indgår og deltager i Glidende overgang hvert eneste år.

Det er vigtigt, at det for børnene bliver - en glidende overgang, fra dagtilbud til skole og hvor børnene er forberedte på det der skal ske og kan føle de mestre de krav, som skolen og SFO'en stiller til dem. Det giver tryghed og overskud til alle de andre nye indtryk, som automatisk er en del af det store spring det er at starte i skole.